Jedz sezonowo – jesienne warzywa i owoce

Najlepszą rzeczą jaką możemy dać swoim organizmom to nie przetworzona żywność. Dlatego jak najczęściej jedz sezonowo warzywa i owoce  – są one wtedy smaczne i zdrowsze, a do tego tańsze niż warzywa niesezonowe (transportowane z daleka, bez smaku i naszpikowane chemią).  Jesienny jadłospis wcale nie musi  być uboższy. Mamy aktualnie wiele darów natury które można wykorzystać w naszej kuchni.

Jedz sezonowo – lista jesiennych warzyw i owoców

Jedz sezonowo

  1. Dynia

    Zdecydowanie to  królowa jesieni, a pomysłów na jej zużycie jest mnóstwo. Ja dyni używam do zup, ciast, dań z makaronem, naleśników. Jak co roku robię też zapasy: np mrożę piure z dyni i sięgam po nie jeszcze długo w zimie. Moje przepisy na dynie znajdziesz TU i TU.

  2. Cukinia

    Ma dla wielu osób mało zdecydowany smak, ale ja bardzo ją lubię jako dodatek do wielu dań. Bardzo często cukinia ląduje u mnie na śniadanie w omletach lub placuszkach. Ostatnio wykorzystałam ją również jako farsz do piersi z kurczaka. Przepis znajdziesz TUTAJ 

  3. Słodkie ziemniaki – bataty.

    Mają charakterystyczną pomarańczową lub czerwonawą skórkę. Smakują słodko, są miękkie i delikatne. Stanowią znakomite źródło witaminy A! Dla mnie wielką ich zaletą jest to, że regulują poziom glukozy we krwi co ma dla mnie ogromne znaczenie przy insulinooporności. Najsmaczniejsze  bataty dostępny są we wrześniu i październiku, u mnie najczęściej wykorzystywane w postaci pieczonej jako dodatek do obiadów.

  4. Buraki

    Sezon na nie przypada od września do marca. Nadają się do zup, do pieczenia, ale także jako składnik ciast. U mnie najczęściej trafiają jako dodatek do obiadu w postaci surówek.

  5. Kalarepa

    Dostępna do listopada, najlepiej smakuje na surowo, często u nas gości jako przekąska pokrojona na kawałki np. z sosem czosnkowym lub innym dipem.

  6. Cebulowe

    Szalotka, szczypiorek, por, cebula i czosnek – warzywa te pomagają usunąć z organizmu toksyny. Co więcej, większość z nich możemy uprawiać na własnym parapecie lub balkonie przez cały rok.

  7. Jarmuż

    W warzywnikach pojawia się właśnie jesienią, wtedy też ma najwięcej dobroczynnych właściwości, a jego smak jest delikatniejszy w stosunku do starszych liści.  Jarmuż zawiera wysoką dawkę witaminy C i K, witaminy z grupy B, żelazo, fosfor i magnez. To dobrodziejstwo witamin łatwo można przemycić dzieciom np. w sokach. U mnie jarmuż często trafia też do sałatek lub jako nadzienie do naleśników.

  8. Warzywa kapuściane

    Tu mamy bardzo spory wybór: rzepa, kapusta biała, czerwona czy włoska, brukiew, kalafior, brukselka, brokuły. Warzywa te pomagają nam odtruć organizm, dbając przy tym o układ odpornościowy. Przeciwdziałają przeziębieniom i grypie. Najlepszym probiotykiem dla naszych jelit jest kapusta, którą warto zrobić właśnie teraz.

  9. Jabłka i gruszki

    Sezon na te owoce trwa przez całą jesień i zimę. Są pyszne na surowo, ale można z nich przygotować mnóstwo smakołyków – u nas w domku dzieci kochają ryż z jabłkiem i cynamonem.

  10. Śliwki

    Te owoce dostępne właśnie jesienią. Najlepsze na surowo – uwaga uważaj na robaki :-), a także można je wykorzystać do ciast, babeczek czy dżemów.

  11. Żurawina

    Dostępna w październiku i listopadzie, to ogromne źródło witaminy C, warto zrobić sobie z niej np. mus do herbaty, który będzie dodawał nam sił podczas przeziębienia.

Wybór mamy dość spory, warto więc puścić wodzę fantazji i w codziennym menu korzystać z dobrodziejstw jesieni.

Żebym nie była gołosłowna mam dla was przepis na pyszną zupę dyniową.

Orientalna zupa dyniowa

Składniki:

  • 2 skrzydełka;
  • 150 g piersi z kurczaka;
  • 1,5 litra wody;
  • mrożona mieszanka warzyw chińskich;
  • ok 300 g dyni już obranej pokrojonej w kostkę;
  • liść laurowy, ziele angielskie, pieprz w kulkach;
  • 2 łyżki sosu sojowego jasnego;
  • sól, pieprz;
  • carry;
  • imbir;
  • 100 ml mleczka kokosowego lub słodkiej śmietany;

Przygotowanie:

Do garnka z wodą włożyć skrzydełka i pokrojoną w kostkę pierś z kurczaka. Zagotować wyraz z liściem laurowym, zielem angielskim i pieprzem. Z wywaru zdjąć “szumowiny”. Do tak podgotowanego mięsa należy dodać mieszankę warzyw chińskich i pozostałe przyprawy, gotować to około 15 min. Po tym czasie dodać pokrojoną w kostkę dynię. Zupę można zagęścić – ja w swoim talerzu tego nie zrobiłam, ale reszta domowników miała do zupy dodaną słodką śmietanę. Bardzo często używam do zagęszczenia mleczka kokosowego, ale tym razem nie miałam go w domu.

Jedz zdrowo, jedz sezonowo. A ja życzę wam smacznego!

A jakie są Wasze ulubione smaki jesieni??? Jedz sezonowo

Udostępnij i polub:
Facebook
Facebook
Instagram
E-mail