Wyzwanie 14 dni bez cukru.

Gdy zaczęłam dietę w zeszłym roku ograniczenie cukru i wszystkiego co z nim związane przyszło mi łatwo. Tak minął rok i słodycze w moim życiu były naprawdę sporadycznym grzechem. Ale w te wakacje zaczęłam sobie niestety pozwalać na grzechy, były lody, były ciastka i inne przyjemności.  Zaczęłam też szukać zamienników dla słodyczy i tak zaczęły powstawać domowe słodycze w wersji FIT, np. cieszący się dużą popularnością sernik fit, którego przepis możecie znaleźć TUTAJ. Ale właśnie nastał taki czas gdzie mówię STOP, bo mam wrażenie, że jak będzie tak dalej to zaprzepaszczę to co udało mi się już osiągnąć.  Dla jednych 14 dni bez cukru to mało dla drugich dużo, ale moim zdaniem lepiej zacząć od małych wyzwań, by się nie zniechęcić. Mam nadzieję, że będzie to inspiracją dla Was i uda nam się osiągnąć swoje małe cele.

UZALEŻNIENIE OD CUKRU

Mechanizm cukrowego uzależnienia

fot. www.smakzdrowegozywienia.pl

Ten diagram pokazuje jak łatwo można wpaść w błędne koło uzależnia od cukru. Z informacji które udało mi się nagromadzić w tym temacie, najbardziej mnie przeraziło to, że dieta z dużą zawartością cukru wywołuje zmiany w mózgu podobne do tych, jakie następują w wyniku stosowania narkotyków.  Przeraził mnie ten fakt, bo niby sprawiamy sobie przyjemność, a tak naprawdę wpędzamy się w kłopoty.

Gdy zauważysz u siebie takie symptomy to moje  wyzwanie 14 dni bez cukru jest dla ciebie:

  • zbyt często sięgasz po słodycze?
  • wpadasz w złość bez powodu?
  • łatwo się dekoncentrujesz?
  • odczuwasz drżenie mięśni?
  • zalewają cię “zimne poty”?

Jak pokonać uzależnienie od cukru???  Nie jest to proste, bo cukier jest wszędzie od jogurtu, keczupu po wędliny.  Jednak w moim wyzwaniu nie chodzi o to by rzucać się na głęboką wodę. Zacznij kontrolować ilość cukru, którą sam/a dodajesz do kawy czy herbaty. Czasem dla dużych nałogowców dobrym początkiem detoksu  jest to, by słodzić o 1 łyżeczkę mniej.  Stąd już krótka droga do całkowitego pożegnania cukru.  Pomocna może być prosta sztuczka – zamiast cukru wybieraj przyprawy, które świetnie go zastąpią: cynamon, wanilia czy kardamon dodają dużo smaku, a nie mają kilokalorii.

Dlaczego warto odstawić cukier na 14 dni??

Z pewnością to jest jedyny sposób na to by przekonać się jak zareaguje nasz organizm. Dzięki takiemu ograniczeniu uda nam się wyrównać poziom insuliny we krwi, oczyścimy organizm z toksyn i poprawimy trawienie.

Organizm po takiej kuracji odwdzięczy ci się lepszym samopoczuciem, będzie wypoczęty oraz pełen energii i wigoru.

Nasze kubki smakowe od nowa zostaną pobudzone, a słodki smak nie będzie już zagłuszał innych bodźców smakowych.

Cukier ma również negatywny wpływ na nasze ciało. Usunięcie go z naszej diety będzie miało wpływ na twój organizm. Twoja cera będzie wyglądać promienniej, cellulit będzie mniej widoczny i na pewno uda się zgubić zbędny choćby kilogram.

Ograniczenie cukru będzie miało również wpływ na poprawę koncentracji i jakość snu.

Ja mam wielką ochotę przekonać się jaka reakcja będzie u mnie? A Ty ? Wchodzisz w to ??

Ja wyrzucam ze swojej diety:

Bez cukru

  •  cukier w każdej jego postaci: rafinowany i nierafinowany, biały, brązowy, trzcinowy;
  •  naturalne i sztuczne zamienniki cukru: miód, stewia, ksylitol, syrop klonowy, syrop z agawy, aspartam, sorbitol, itp.
  • suszone owoce
  • wszelkie płatki śniadaniowe i batoniki musli itp.
  • mleka roślinne słodzone, jogurty owoce, serki smakowe,
  • słodycze w każdej możliwej postaci 🙂 – batony, cukierki, ciasteczka, żelki itd
  • wszelka żywność wysoko przetworzona, szczególnie ta zawierająca cukier
  • sosy mające w składzie cukier, m.in. ketczup, majonez, sos barbecue, ocet balsamiczny.
  • słodzone napoje, energetyki, herbaty i soki owocowe (także te świeżo wyciskane).

Będę również w tym czasie uważać na owoce, które wybieram, bo one czasem zawierają również dość sporą ilość cukru.

Zawartość cukru w owocach i warzywach

fot. www.wbiegupo.blogspot.com

No i jeszcze małe ostrzeżenie. W trakcie wyzwania 14 dni bez cukru  mogą się pojawić objawy odstawienia cukru:

  • mdłości;
  • zawroty głowy;
  • senność;
  • spadek energii;
  • bóle głowy;
  • bóle nerek;
  • bóle stawów.

NIE ZNIECHĘCAJ SIĘ! To dobry znak, że organizm podjął walkę z toksynami i oczyszcza się.  Pamiętaj, by w twojej diecie znalazły się produkty bogate w białko oraz zdrowe kwasy tłuszczowe. Dzięki odpowiednio skomponowanej diecie będziesz miała energię do wytrwania w postanowieniu i nie będziesz mieć ochoty na słodkie przekąski.

3…..2…..1…. START

Wyzwanie 14 dni bez cukru rozpoczęte

WYZWANIE 14 dni BEZ CUKRU – projekt wiosenny uważam za rozpoczęty.

Udostępnij i polub:
Facebook
Facebook
Instagram
E-mail